Scenarkivet /

Nadita/Alma Söderberg & Chivalry is dead/Alex Deutinger & Alexander Gottfarb

Nadita betyder ungefär "litet ingenting" på spanska. Detta ”lilla ingenting" visar sig vara väldigt mycket. Imponerande, fascinerande, utmattande och lockar till skratt på en och samma gång. Alma Söderberg intar rummet, grundar sig så att hon står stadigt och sakta väcks ett ljud från djupet av henne. Ett ljud som nästan inte är mänskligt. En rytm uppstår och sedan blir det aldrig riktigt tyst igen. I detta avskalade solo driver den egensinniga rörelse- och ljudkonstnären Alma Söderberg beslutsamt igenom föreställningen med sin kropp och röst som instrument.
Alma Söderberg är född i Malmö och bosatt i Bryssel. Dansstationen har visat flera tidigare verk så som hennes solon Travail, Cosas och duetten A Talk. Hon är också en del av performance- bandet John The Houseband. Hösten 2016 mottog Alma Söderberg Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium. I motiveringen står det så här: ”Alma Söderberg följer inte strömmen, hon arbetar bortom ideologiska och estetiska förtecken. Kommunikationen mellan publiken och den egna kroppen är fundamentet. Med rörelse, rytm, musik, ljud och språk bryter hon ny mark och öppnar gränserna för vad en dansföreställning kan och får vara, ställer sig mitt i tiden och bortom konventionerna.”
Produktion: Manyone
Samproducerat av: Het Veem Theater, STUK, BUDA.
Med stöd av: MDT, Pianofabriek, Kulturrådet

Ljud är en gemensam nämnare med kvällens andra verk Civalry is Dead. Som ur en scen i Game of Thrones står två män på scenen i full riddarrustning. En lika komisk som absurd bild. Alex Deutinger och Alexander Gottfarb ifrågasätter, i föreställningen Chivalry is dead, förekomsten av den tappra och hjältemodiga riddaren och vår romantiska syn på blodstänkta scener i Tv-serier och spel. Men utan häst, utan en kvinna i nöd och utan en fiende – hur ska de upprätthålla sin höga moral och manlighet? Måste riddaren dö? Kanske är det de osmidigaste dansare vi sett och utöver de frågor som väcks kring maskulinitet och sårbarhet så kan vi som publik också fascineras av deras fysiska uppenbarelse. Tunga plåtmaskiner som rör sig över scenen och skapar (o)ljud som ingen rustning kan skydda oss från.
Alexander Gottfarb är utbildad som dansare på Balettakademin i Stockholm. Han har arbetat med bland annat Chris Haring/liquid loft, Elio Gervasi och Iztok Kovač. Verk i urval: Baga-Basta med Milan Tomášik (Les Slovaks), Marvel at the World, Political Movements, Moved by Faith, On Celebration and Lamentation.
Alex Deutinger studerade översättning och tolkning (Translation and Interpreting) vid Karl-Franzens Universitet i Graz och samtida dans vid Anton Bruckner University i Linz. Han har arbetat med bland andra Oleg Soulimenko, Christine Gaigg och Anna Mendelssohn. Sedan 2008 skapar han egna verk tillsammans med Marta Navaridas. Verk i urval: Your Majesties, Speaking of Which, On the Other Hand, The loose collective.
Stephan Sperlich studerade Computer Music och Elektroniska medier och Musikvetenskap vid universitetet i Wien. Han arbetar som kompositör, elektronisk musiker, producent och cello-spelare. Projekt i urval: 78plus, Playbackdolls, Elektro Farmer, MANN ÜBER BORD! Urval av releaser: Im Denkturm, Wandelwelt, Ultranatural, Out of the Blue, Delightful Songs, Gnorf.

Skapat och genomförd av: Alex Deutinger, Alexander Gottfarb
Ljud: Stephan Sperlich
Ljus: Peter Thalhamer
Samproducerat av: Kunstverein Archipelago, Performanceinitiative 22 Graz and WUK performing arts Vienna
Med stöd från: Kulturamt der Stadt Wien, Stadt Graz Kultur, Kultur Land Steiermark, Bundeskanzleramt Österreich, The Place London

Dansnät Sverige

 


Sök