Scenarkivet /

Suzannah

Cinnober Teater / Göteborgs Kammarsolister

CINNOBER TEATER OM SUZANNAH

Jon Fosse är idag en av de mest spelade nutida dramatikerna i världen. Han har ett fyrtiotal böcker bakom sig och är även en framstående prosaist och lyriker. Att välja Jon Fosse är ett sätt för Cinnober Teater att gå vidare med honom, efter att vi varit med att introducera honom i Sverige med uppsättningarna Någon kommer att komma 1998 och Gitarrmannen 1999.

I samråd med Fosse valdes pjäsen Suzannah för att utgöra grund för det libretto som färdigställdes av Atli Ingólfsson och Svante Aulis Löwenborg. Pjäsen skrevs för norsk TV och hade premiärvisning i NRK på nyårsdagen 2004. I denna produktion fick pjäsen scenisk världspremiär i den teatermusikaliska form vi valt.

Om Henrik Ibsens och hans hustru Suzannahs samliv finns en hel del myter och sparsam dokumentation. Bland annat finns Bergliot Ibsens bok om Henrik, Suzannah och Sigurd, De tre, en klassiker i norsk memoarlitteratur. Suzannah Ibsen brände sin och makens korrespondens med motiveringen att deras samliv tillhörde dem själva och ingen annan.

Jon Fosse har gjort ett försök att spegla deras liv genom att skildra historien och låta Suzannah framträda i tre skepnader: dels som ung flicka, före äktenskapet, dels som medelålders kvinna, när Ibsen är på väg att nå stora framgångar, och som gammal efter Ibsens död. Det blir till en skildring av en stark människas liv.

Jon Fosse har utvecklat ett mästerskap i att låta olika tidsplan spelas upp samtidigt på scenen, och här har han byggt en pjäs med tre stämmor som flätas samman med varandra. Hans språk och komposition har en musikalisk idé som grund.

Atli Ingólfssons musik handlar i stor utsträckning om språkrytm, metrik och prosodi som lämpar sig väl med Fosses skrivssätt. Förutom en lång rad intressanta och internationellt framgångsrika kammarmusikverk har han även gett ut en diktsamling och skrivit om utvecklingen av en isländsk prosodi ur ett isländskt perspektiv.

Göteborgs kammarsolister framför musik från barocken fram till våra dagar. Den nutida nordiska musiken är en viktig del. Verksamheten bygger på konsertverksamhet i Göteborg och Västra Götalandsregionen och konstnärligt samarbete med unga tonsättare.

Med projektet utforskar Cinnober Teater och Göteborgs Kammarsolister nya förhållningssätt mellan talteater och konstmusik. Det är svårt att sätta etikett på detta verk, annat än att det är en form av musikteater. Text och musik är likvärdiga. Det rör sig inte om kammaropera eller teater med konventionellt tillagd musik.


Sök