Scenarkivet /

Fin Ren God

Kajsa Giertz / Byteatern

Fotograf: Torsten Schenlaer

Det började med texten som fick form i ett trettiotal masker. Ur dessa framträdde rummet. Sen kom dansen: Ett frontalt solo med mask i en cell eller kanske bur på scenen. Ur det röda mörkret hördes en kvinnas röst läsa ur en dagbok. Kvinnan hade så gärna velat omvända de kriminella interner hon haft kontakt med och visat dem på det goda och ljusa i livet. Det var svårare än hon tänkt. Koreografen Kajsa Giertz gick länge och ruvade på historien till Fin Ren God. Hon tänkte på myterna runt Florence Nightingale; hon läste sagor och smälte. Hon såg mönster; där flickor i sagan omvandlar ondska genom kraften i det nära och kärleksfulla använde pojkar vapen och slogs med anonyma drakar utan att försöka förstå eller vilja förändra. Hon såg att någon alltid offrades eller offrade sig själv; att godheten inte är helt enkel utan inbeegriper mörka sidor svåra att bortse ifrån.
Fin Ren God spelades även på Atalante och Moderna Dansteatern genom Turnéslingan Tre Scener – ett samarbete mellan de fria scenerna Atalante, Dansstationen och Moderna Dansteatern.

Medverkande

Koreografi
Dans
Samarbetspartner
Text
Mask
Scenografi
Produktion
Turnéarrangör

Sök