Scenarkivet /

Kari Sylwan

Kari Sylwan utbildades på privat balettskola och är klassisk balettdansös i botten. Hon debuterade 1956 som solist i Knäpp upp. Solist på Oscarsteatern och på Svenska Teatern i Helsingfors. Hon kom till Kungliga Operan i Stockholm 1958 och var där till 1966 där hon företrädesvis dansade i dramatiska baletter, framförallt av Cullberg. Efter 1966 sade hon upp sig, trött på de rådande arbetsförhållanden och tog ett avbrott. 1967 när Cullbergbaletten startade lät hon sig anställas där och stannade i två och ett halvt år. Så slutade hon igen och sökte sig till teatern. Arbetade på Dramaten i ett par år som skådespelare och blev regiassistent till Ingemar Bergman. Hon gjorde en av huvudrollerna i Bergmans film Viskningar och rop. 1972 lämnade hon Dramaten och startade tillsammans med några andra dansare Danscentrum. Hon grundade också detta år tillsammans med Karin Thulin frigruppen Kari och Karins som förde in text och tal på den traditionellt ordlösa dansscenen. De gjorde ett tiotal egna TV-produktioner och skrev en bok tillsammans (Kari och Karin i rörelse).1985 skildes deras vägar. Kari arbetade sedan främst med soloföreställningar, själv eller med andra dansare. 1996 blev hon rektor för Danshögskolan, där hon arbetar idag och drygt ett år framåt för att sedan gå i pension. Hon deltar också nu som dansare i ett projekt som Efva Lilja driver; Rörelsen som kroppens minne, som handlar om hur åldrandet syns och gestaltas i kropp och uttryck. Efter pensionen återgår Kari till att verka på scenen igen.

Uppsättningar:


Sök