Scenarkivet /

Koreografi

Marie Fahlin

Verket ingick i Contemporary on ice, som var en del av Moderna Dansteaterns C/O projekt 2008/2009.

Intervju med Marie Fahlin av Thomas Olsson

Marie Fahlin vill gärna betrakta konståkningen som en form av kalligrafi. Då tänker hon inte främst på de spår som skridskorna gör i isen utan på hur hela konståkaren är med i en rörelse på samma sätt som den som skriver använder hela kroppen och inte bara sin hand. Man skulle kunna säga att det är deras svepningar i luften som hon associerar till penselns drag över papperet.

Det är med andra ord inte figuråkningen inom konståkningen som hon inspirerats av.

– Det handlar mer om hur kroppen rör sig och skapar tecken. Om kroppen som dansar rörelsen, säger Marie Fahlin.

För Marie Fahlin har det varit en viktig utgångspunkt när hon skapat sitt verk till Contemporary on ice, det vill säga hur kroppen, i det här fallet konståkaren, skriver rörelsen. Hon pratar gärna om flödet som isen möjliggör och om hur konståkarens förflyttning i ett rum skiljer sig från hur en dansare kan röra sig på.

– Hur de rör sig i rummet och i tiden, det är det som jag vill arbeta med. Hur de stannar av på skridskorna och hur formen på olika sätt pågår, upplöses och försvinner.

Samtidigt betonar Marie Fahlin att hon vill utgå ifrån sitt eget koreografiska språk även om det är på ett helt nytt underlag.

– Det jag arbetar med är frågan om hur min konstdans kan få vara intakt och sen översättas. Det är svårt att inte börja tänka konståkning, säger Marie Fahlin.

I hennes koreografi är stillaståendet eller mellanrummet mellan två rörelser minst lika intressant som själva rörelsen. Hur en rörelse leder till en annan och när vila eller koncentration inför någonting övergår till någonting annat har varit frågor som Marie Fahlin länge arbetat med. Fast nu har hon fått möjlighet att undersöka det på ett helt nytt underlag.

 


Sök