Scenarkivet /

Madame!

Birgitta Egerbladh

Madame! gavs i tre versioner, version 2 för Riksteatern och version 3 (45 min) i samband med föreställningen Retro! Koreografisk kavalkad 1988-99

Madame! en dansföreställning för 5 kvinnor och 5 män. Tiden är sent 1700-tal och Upplysning möter Romantik. Här finns känsla och förnuft, naturlighet och förkonstling, sida vid sida. Utifrån ett kvinnligt perspektiv stiger vi in i en "värld" där den tidens konventioner och förväntningar skapar en längtan efter förändring, efter att nå utanför sig själv. Att bli en annan.

"Madame!" en förställning som berättar om kärlekens förvandling. Kvinnans bild av Mannen och Mannens bild av Kvinnan. Längtan efter ett verklig möte. Om klänningens tyngd.

"Madame!" ett verk som är visuellt anslående med vackra tidstypiska dräkter, där ett associativt, nutida rörelsespråk möter en känslomässig, lyrisk musik av W A Mozart.
(ur pressinformationen till "Madame", 1990)

Madame!
... består av två akter, med paus, i akt ett råder ännu samhällsordningen med Sophie Voland (Helena Högberg) och Denis Diderot (Ulf Evrén) som centralgestalter. Akt två inleds med en pastoral idyll men urartar i revolutionärt kaos, där Mozarts rekviem fångar gestalternas förtvivlan.

... Jag är den stumma, har bara en enda replik. Föreställningen bygger på texter skrivna på 1700-talet. Det är Axel von Fersens dagboksanteckningar och brev till Marie Antoinette och Denis Diderots brev till väninnan Sophie Volland. Inga av Sophie Vollands brev finns bevarade och den tystnaden har fascinerat Birgitta Egerbladh som satt upp föreställningen. (Helena Högberg om "Madame!", "Just nu ...", Gotlands Tidningar 15/6 1990)

... Mozarts pianokonsert nr 17 är drivfädern i Madame!

... Sjuttonhundratalets kvinnomode med klänningar som kapslar in och begränsar kvinnans fysiska uttryck samtidigt som de eggar och lockar genom sin skönhet inspirerade Egerbladh eftersom hon såg det som ett utryck för kvinnans situation.

... som en hälsning till Gustav III och det sjuttonhundratal som inspirerat henne lät Birgitta Egerbladh "Madame" få sin urpremiär den 6:te juni, den dag då Gustav har namnsdag.

... Jag tycker om det sirliga 1700-talsspråket som på ett vackert och dråpligt sätt berättar om kärlekens olika lägen och tillstånd, till exempel Axel von Fersens ord 'Jag greps av ett slags svårmod...'(Egerbladh om vad som inspirerat henne i brevväxlingen, "Mozart med kärlek och tics" DN 2/6-90)


Sök