Scenarkivet /

Werles Värld

Levande Musik

Lars-Johan Werle (1926-2001) var en av landets mest framstående och produktiva tonsättare som lämnat en mängd verk av olika karaktär efter sig.

Instrumental musik, kammaropera, filmmusik, musikal, körmusik - listan kan göras hur lång som helst. Vid mitten av 70-talet anställdes han hos Göteborgs Symfoniker samt Stora teatern som hustonsättare och han verkade och bodde i Göteborg fram till sin bortgång 2001. Den breda publiken kanske minns Lars-Johan främst genom musikalen ”Animalen”, med text av Tage Danielsson.

Lars-Johan var en mycket uppskattad pedagog vid operahögskolan i Göteborg där han genomförde unika projekt tillsammans med operaeleverna som resulterade i bl.a de firade operaverken "Väntarna", "Tavlan" och "Herkules".

 

De av oss som haft förmånen att arbeta med Lars-Johan fick möta en helhjärtat engagerad man med en otroligt ödmjuk inställning till sin omgivning och sitt komponerande. På en fråga om hur man egentligen komponerar svarade han en gång: "Man lär sig vad tonerna heter och sätter dem i rätt ordning!"

Att han sedan skrivit över 20 sceniska verk som uppförts såväl i Sverige som internationellt, komponerat musik till ett 10-tal TV-produktioner och filmer av bl.a Ingemar Bergman tyder väl på att han fick satt alla sina toner i helt rätt ordning!

Under senare år har dock Lars-Johan Werles musik spelats mycket sparsamt och vi vill nu lyfta fram denne så framstående göteborgskompositör med en hyllningskonsert. 

 

 

 

CV Medverkande:

 

Birgitta Rydholm, sopran utexaminerades från Operahögskolan i Göteborg 1992. Hon blev tidigt uppmärksammad för sina tolkningar av ledande Mozartroller och titelrollerna i Fidelio och Madama Butterfly. Birgitta sjöng på de flesta av våra svenska operascener, innan hon 1999 flyttade till Tyskland, där hon bl a annat haft anställning på teatrarna i Braunschweig, Weimar, Meiningen och Rostock.

Sedan 2002 bor Birgitta Rydholm i Berlin, där hon, vid sidan av sången, även ägnar sig åt operaöversättningar.

I Sverige framträdde hon senast på Läckö Slott 2007, som Lady Billows i Brittens opera ”Albert Herring”. Göteborgspubliken känner igen Birgitta från rollerna Fiordiligi i ”Cosi fan tutte”, Donna Anna i ”Don Giovanni” och Grevinnan i ”Figaros bröllop”, i GöteborgsOperans uppsättningar. 

 

Olle Persson, baryton studerade vid  HYPERLINK "http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungliga_Musikh%C3%B6gskolan" \o "Kungliga Musikhögskolan" Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har förutom diplomexamen i solosång även musiklärar- och sångpedagogexamen från nämnda högskola. Han är en av våra mest eftersökta barytoner och har bl.a. sjungit många roller i nyskrivna operor av bl.a. Sven-David Sandström och Daniel Börtz. Han är en framstående uttolkare av såväl den romantiska tyska liedrepertoaren, som barytonpartier i oratorier och passioner. Han är en flitig gäst i både radio och TV och finns representerad på en rad skivinspelningar. Olle är också pedagogiskt verksam och ger regelbundet mästarkurser runt om i Norden. Göteborgspubliken känner igen Olle bl.a. från konsertframträdanden i Stenhammarsalen, titelrollen i ”Don Giovanni” på GöteborgsOperan samt från MusikTeaterVerkets föreställning 1996 där Olle framförde enmansoperan ”Eight songs for a mad king” av Peter Maxwell-Davies.

 

 CONTACT _Con7C26E1A21 \c \s \l Monica Danielson, mezzosopran är utbildad vid Musikhögskolan och Operahögskolan i Göteborg. 

Hon har sedan sin examen arbetat som frilansande sångerska runt om i Norden med nutida musik som specialitet och på repertoaren finns rosade tolkningar av Boulez ”Le Marteau sans Maître” och Schönbergs ”Pierrot Lunaire”.

Hon sjunger b l a på Värmlandsoperan, Göteborgsoperan, Läckö Slottsopera och Opera Vest, och hon är solist hos orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Gageego!, Bodö Sinfonietta m.fl.

1996 skapades egna operakompaniet MusikTeaterVerket som sedan debuten med Peter Maxwell-Davies´ ”Fröken D:s bröllop” gjort över 10  produktioner. 2008 gjorde föreställningen "Döden knackar på" stor succé på Kronhuset i Göteborg, och under kommande säsong kommer John Cage´s "Europera 3 & 4" att ha svensk premiär med MusikTeaterVerket.

Sedan 2001 driver Monica också framgångsrika Duo EGO tillsammans med slagverkaren Per Sjögren - en duo som enbart ägnar sig åt nyskriven musik.

Duon uruppför ett flertal verk varje år och i år kan man bl.a höra dem under ISCM-dagarna i Göteborg.

 HYPERLINK "http://www.musikteaterverket.se" www.musikteaterverket.se

 HYPERLINK "http://www.duoego.se" www.duoego.se

 

 

PRESSKLIPP

 

"Har Monica Danielson någonsin låtit bättre än som Ebba Brahe?"

S. Tranberg i MusikDramatik om "Magnus Gabriel" Läckö slott aug 2008

 

"Monica Danielson sjunger med imponerande precision"

M. Haglund i G-P om T Adès "America - a prophecy" GSO nov 2008

 

"Fantastisk à capella-sång av Danielson"

H. Höglund i Expressen om "Vad man måste" Kalvfestivalen aug 2008

 

Den eminenta mezzosopranen Monica Danielson har en imponerande förmåga att kombinera saklighet och poetisk inlevelse… Mycket bra!"

M. Haglund om "Pierrot Lunaire" Atalante G-P jan 2009

 

Marit Strindlund, dirigent har genomgått dirigentutbildningen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med Jorma Panula som lärare, samt diplomstudier i operadirigering för Mark Elder vid Royal Northern College of Music i Manchester. Marit har dirigerat produktioner vid GöteborgsOperan, Värmlandsoperan, Sadler’s Wells British Youth Opera London, Opera Garden Aberdeen, samt varit assistent vid Opera National de Paris.

Som orkesterdirigent har Marit arbetat hos bl a Norrköping Symfoniorkester, Helsingborg Symfoniorkester, London Southbank Sinfonia, Orchestre Philharmonique Luxembourg, Dalasinfoniettan, Västerås Sinfonietta, Nordiska kammarorkestern, Värmlands Sinfonietta, KammarensembleN. Kommande engagemang inkluderar uruppförande av Annelies van Parys senaste opera i Antwerpen, Ghent och Amsterdam för Teater Transparant och the Spectra Ensemble.

 

Iwar Bergkwist, iscensättare. Iwar är operasångare, regissör och librettist. Har varit anställd på GöteborgsOperan som solist sedan -85. Regisserat opera och operett i bl.a.Vadstena, Göteborg, Skövde och Norrköping. Har skrivit pjäser och libretton för olika scener, bl.a. tio sommarlustspel i Östergötland. Har skrivit operor med bl.a. Lars Johan Werle, Fredrik Österling, Daniel Börtz och Ian McQueen. Varit lärare och även rektor på scenskolan vid Göteborgs universitet.

 

Gageego! är en av Sveriges mest framstående ensembler för nutida konstmusik. Ensemblen uppskattas för att på ett lustfyllt och nyfiket sätt tolka dagens musik på högsta tekniska och konstnärliga nivå. Som hemmascen har Gageego! Göteborgs Konserthus, där de har en egen konsertserie. Ensemblen har en flexibel besättning och består av musiker ur Göteborgs Symfoniorkester, GöteborgsOperans orkester och av frilansmusiker.

Gageego! har funnits sedan 1995 och har med sin professionalism och kvalitet skaffat sig en stabil ställning bland den nya musikens uttolkare i landet. De samarbetar regelbundet med internationellt kända dirigenter som Peter Eötvös, Mario Venzago och Pierre-André Valade. De har också gjort turnéer, bl.a. i Ryssland, Danmark samt ett framgångsrikt gästspel i Wien 2002. 

Ensemble Gageego! har gjort flera skivinspelningar och deltar på nutida-musikfestivaler både i Sverige och utomlands. De har också gjort skolkonserter. Gageego! samarbetar ofta med tonsättare i nya verkbeställningar, och med Musikhögskolans kompositionsutbildning.

 

Ensemblen specialiserar sig på vår tids tonkonst, vilket i huvudsak innebär musik i den klassiska traditionen skriven efter 1950.


Sök