Scenarkivet /

Teaterbaren/Identiteter

Cinnober Teater

CINNOBER TEATER OM KVÄLLENS DRAMATIKER

Tjeckisk-schweizaren Igor Bauersima föddes i Prag 1964, och har skrivit för både film och teater. Är även musiker och verksam som arkitekt, samt driver sin egen teater i Zürich, OFF OFF Bühne. norway.today hade urpremiär på Düsseldorf Schauspielhaus 2000 och renderade honom titeln "årets nya dramatiker" i Theater Heute, trots att hans verk varit uppförda sedan 1994. Hans pjäser skrivs oftast för att han själv ska göra dem för scenen. Det är en del av processen med dem. Han skriver dessutom gärna i samarbete med andra.

Bauersima blandar skickligt in filmmediets uttryck i sina pjäser, där spelet mellan det fiktiva och det äkta hålls fram i kritiskt ljus. Det som är "fake" fascinerar honom. Hur det fiktiva blir identitetskapande och till slut blir verklighet. Bauersima började som filmmakare, varför det var naturligt att blanda in mediet i pjäserna. I början av 90-talet var det dessutom ovanligt att filmmediet tog någon större plats på teaterscenen, något som blivit mer och mer accepterat sedan dess.

norway.today handlar om ett ungt par som träffas över internet och åker till Norges fjällvärld för att begå självmord tillsammans. Det är en berättelse om utanförskapets identitet, baserad på en verklig historia. Med sig har de en videokamera som ska dokumentera deras sista dygn tillsammans. Handlingen att lämna något till eftervärlden på detta sätt blir till fiktiva porträtt, som de båda ungdomarna gång på gång försöker korrigera och göra så sanna som möjligt. Men det är som att handlingen att hoppa tillsammans är för teatral, eller att mediet står i vägen för det de egentligen vill ha sagt.

Pjäsen spelas under hösten 2004 både på Östgötateatern och på Dramaten.

Ett urval pjäser av Igor Bauersima: Plane Thoughts (1994), Die Plicht glücklich zu sein (1996), Forever Godard (1998), norway.today (2000). Tattoo (2001, tillsammans med Réjane Desvignes)

 

Martin Crimp (f. 1956) har haft stor betydelse som pjäsförfattare och översättare. Han har under 90-talet skrivit flera innovativa dramer som influerat den generation brittiska dramatiker som växte fram under 90-talet.

" Hot mot hennes liv , en pjäs som handlar om hur vi bara förmår uppleva delar, aldrig helhet. Crimp har skrivit en pjäs som består av splitter av en ideologi, beskrivningar av människor som är offer för, agerar mot eller utnyttjas av en sentida superkommersialism. Människor som vrider och vänder sig på krokar man inte ser och förstår. Crimp beskriver reklam för en bil men också vad den egentligen säger: i denna bil, med krockkuddar och automatlås, behöver du aldrig vara rädd för slödder och andras klet."

Lars Ring i recension av Teater Tribunalens uppsättning, SvD 13 februari 2002

Attempts on her Life hade urpremiär 1997 på Royal Court Theatre upstairs i London. Teater Tribunalen var först i Sverige med Martin Crimp och satte upp denna pjäs 2002, i regi av Richard Turpin. Samma uppsättning sändes i radioteatern i september 2003. Hösten 2004 sattes pjäsen upp på Göteborgs stadsteater under titeln Personangrepp.

Pjäsen berättar historien om en kvinna, genom människor som finns omkring henne. Vem är hon, och vad är det hon har gjort? Var är hon någonstans? Existerar hon eller är hon flera personer? Ett drama som utmanar konventionen och som ställer frågan om jaget och de andra och vad som är identitetsskapande. Detta mot en bakgrund av en våldsam europeisk samtid, med terrorattacker och bosnienkriget som fond.

Ett urval av Martin Crimps pjäser: Three Attempted Acts (1985), Dealing with Clair (1988), Play with Repeats (1989), No One sees the Video (1990), Getting Attention (1991), The Treatment (1993), Attempts on Her Life (1997), The Country (2000), Face to the Wall (2002), Cruel and Tender (2004)


Sök