Scenarkivet /

The madwoman in the attic

Gunilla Witt Dans & Poesi

Kvinnan dansas av Anna Westberg. Musiken är skriven av Niklas Rydén. Han har skapat en märklig klangvärld som bildar fond åt den spröda pianomusik han själv framför på scenen.

”I The madwoman in the attic har jag inspirerats av Jane Eyre, Charlotte Brontës roman från 1847. Där lever den inlåsta mrs. Rochester ett hemligt och bortglömt liv på vinden. Mrs. Rochester var inte den enda galna kvinnan bosatt på vinden i 1800-talets romankonst. Vad gjorde de däruppe egentligen? Kvinnor utan språk som i romanerna existerade ensamma, utanför familjen och samhället. De hade skaffat sig "ett eget rum". Spännande! Titeln är för övrigt känd för teoretiska feminister (Gilbert & Gubar 1979)." Gunilla Witt

Texten till The madwoman in the attic har Gunilla Witt utvecklat direkt ur det koreografiska arbetet. Witt sitter under föreställningen mitt emot dansaren och talar till henne, ställer frågor under hennes dans. Dansaren svarar med rörelser. Samtalet koreograf och dansare påminner om det som sker under repetitionsarbetet men som aldrig publiken får höra och se. Här har orden och fantasierna fått vara kvar och utvecklats.

The madwoman in the attic bildar tredje och sista delen i den trilogi för ord och kvinnokropp som Gunilla Witt inledde 1994 med Den installerade kvinnan. Verket sattes upp i en gammal lägenhet på Vallgatan i Göteborg. Där skapade Witt ett danssolo för en kvinna i ett akvarium, tömt på vatten. Andra delen i trilogin, Perforera honom! spelades våren 1997 i en övergiven korridor i det gamla Barnsjukhuset i Göteborg (nuvarande Annedalsklinikerna).

Dikterna i de två första föreställningarna i trilogin ingår i den lyriska berättelsen Allt hon begär (W&W) med vilken Witt debuterade som författare mars 1997. Hon fick mycket fin kritik för boken och medverkade också i TV-programmet Röda Rummet. Hon har nu i vår erhållit Författarförbundets stipendium på 20.000 och Nöjesguidens Göteborgspris 1997 i kategorin ”Litteratur”.


Sök