Scenarkivet /

Motett och sågning i Sverige

Örjan Andersson / Andersson Dance Company

In på scenen rusar dansare iklädda dräkter i alla nordens länders, men det är ingen fotbollslandskamp, vilket man skulle kunna tro av de färggranna tröjorna. Snarare antyder scenografins beiga möbler mot beiga väggar att de befinner sig i ett hem - i en privat sfär som tillhör en beigeklädd man.

I kontrast till dansarna som huvudsakligast rör sig kollektivt i geometriska mönster i samklang med Bachs musikaliska struktur associerar sig mannen - som presenterar sig som timmerman - till det andliga innehållet i motetterna. I den avslutande fasen av föreställningen genomför han en tidlös ritual med vin och bröd, samt en symbolisk avklädning som följs av ett symboliskt offer varefter han låter sin kropp vila i en av de kvinnliga dansarnas famn.

Medverkande

Koreografi
Musik
Sång
Dans
Aktör
Scenografi
Ljusdesign
Producent
Produktion

Sök