Scenarkivet /

Nytt under månen

Levande Musik

Musik, tankar och samtal.

 

Slagverksmusik med ett unikt fysiskt och teatralt uttryck med norske slagverkaren Amund Sjölie Sveen. 

Med ballonger, några trummor och kanske en hög tallrikar som instrument, bjuder norske ljudkonstnären Amund Sjølie Sveen på slagverksmusik som måste ses!

 

Amund Sjølie Sveen (f. 1973)

Musiker och ljudkonstnär bosatt i Oslo. Diplomexamen i slagverk från Musikhögskolan i Göteborg (2002). Har tyngdpunkten i sitt konstnärliga skapande i gränslandet mellan ny solo- och kammarmusik å den ena sidan, och improvisation, performance, musikteater och ljudkonst å den andra sidan. 

 

Jobbar ofta med musikaliska uttryck som del av en större performativ kontext – både ensam och tillsammans med andra. Har spelat konserter och föreställningar, gästat festvaler och gjort radioinspelningar över hela Norden. Är medlem i NING (musikteater/performance), Göteborgs kammarsolister, Slagr (ny norsk folkmusik) och Kalenda Maya (medeltids- och renässansmusik).

 

KROPP OCH LJUD

Det är ett faktum att frambringandet av ett akustiskt ljud alltid är ett resultat av en fysisk handling. Vare sig du bankar på en trumma eller knäpper på en sträng krävs det kropp för att framställa ljud. Samtidigt existerar det en spänning mellan det abstrakt musikaliska och det mer konkret teatrala och kroppsliga uttrycket som uppstår när en musiker befinner sig på scenen. Teatern bygger – genom text och andra konkret meningsbärande element – på en avvisning av det rent abstrakta uttrycket. Musik är på många sätt en total abstraktion, och man kan få intryck av att denna abstrakta musik kräver anonyma (och allvarliga) ramar.

 

Så är det inte på mina konserter. Jag använder ballonger, några trummor och kanske en hög tallrikar – i tillägg till min egen kropp och stämma. Jag framför instrumentalteater, och poängen är att jag både syns och hörs. Instrumentalteater bygger på spänningen mellan det konkret kroppsliga och det abstrakt musikaliska, bland annat genom att lyfta fram och aktivt använda det som i det traditionella musikutövandet är undangömt och glömt. Det är fysiskt och personligt – och väldigt kul... 

Medverkande

Musik
Arrangör

Sök