Scenarkivet /

You said you’d give to me – soon as you were free

Juli Reinartz

Tyska koreografen Juli Reinartz presenterar ett solo som utforskar varat av den samtida kroppen med kameran som lupp. I föreställningen You said you’d give to me — Soon as you were free är kroppen och perspektivet i fokus och en kropp som dansar studeras i detalj. Filmen zoomar in och ut från kroppen och registrerar anatomiska, biologiska och performativa vinklar. Kameran är registeringen av föreställningen och verktyget för mikroskopisk undersökning, den gör kroppen till material, skapar flackande bilder, en urkraft och icke-mänsklig materia som blir rörelsematerial. You said you’d give to me — Soon as you were free är ett solo, som i hemlighet är en duett, i vilken dansare och publiken undersöker kommersialiseringen av kroppen och försöker hitta kryphål i systemet. Föreställningen uppmärksammar hur vi fabricerar oss till varor och hur vi fortsätter med denna produktionsprocess.

 

You said you’d give to me — Soon as you were free är en metafor med goda intentioner men med kraftlösa verktyg.
You said you’d give to me — Soon as you were free är ett solo som egentligen är ett duett.
You said you’d give to me — Soon as you were free är en film utan kamera.
You said you’d give to me — Soon as you were free undrar på riktigt om det finns lyckliga slut?

 

Juli Reinartz har en MA i koreografi från Dans- och Cirkushögskolan (DOCH) 2011. Hon har varit involverad i projekt med Alice Chauchat, Jan Ritsema, Verena Billinger / Sebastian Schulz, Ingri Fiksdal, Angela Schubot, Trajall Harrel, Jared Gradinger och konstnärskollektivet kom.post. Hennes verk har visats vid Sophiensäle Berlin, 104 Paris, Tanzhaus NRW, Anti-Festival, Kiasma Helsinki, Black Box Theater Oslo, MDT Stockholm och Uferstudios Berlin. Juli har mottagit stipendium och priser från danceWEB, Senat Berlin and DAAD.

2012/2013 har hon, under ett residens vid Kungl. Konsthögskolan, undersökt musikens sociala potential och Afrofuturismens futuristiska potential som resulterade i verket Really Good Music (2014). Hon är intresserad av att använda sig av koncertformatet som ett sätt att undersöka relationer i teaterrummet. Hennes senaste artikel ”Catch A Sleepless Fish” publiserades i Kroatiska scenkonsttidskriften “Frakcija”.

 

Se filmad dokumentation här.

 


Medverkande

Koreograf
Dans
Dramaturgi
Ljus
Kamera

Sök