Scenarkivet /

Eva Ingemarsson

Eva Ingemarsson är koreograf och en av de konstnärliga ledarna för scenen Atalante i Göteborg som hon var med och startade 1987. Atalante är ett viktigt svenskt forum för experimentell scenkonst. Under perioden 1978-1997 var hon en av koreograferna i dansgruppen Rubicon

Genom att utgå från vissa grundläggande frågor har Eva Ingemarssons arbete kommit att följa vissa tydliga spår.

Det ena är dansens relation till bilden. I de senaste föreställningarna har det varit fotografiet som haft en framträdande roll, som i helaftonsföreställningen Fotografen där stillbildsfotot integrerades bl.a. i form av diaprojiceringar på dansarnas kroppar. Men det kan också vara avtrycken från en kropp på en vaselininsmord glasruta som i dansinstallationen Bakom glas på Galleri 54, eller det kan visa sig i form av stora skuggbildsprojiceringar högt uppe på taken som i Eldfågeln, en midsommarnattskonsert på Liseberg till musik framförd av Göteborgs Symfoniker.

Ett annat spår är koreografins relation till andra konstnärliga uttryck och språk, som i solot Dubblett där upplevelsen av dansens exakta rörelser tillåts att omformas av olika slags musik, eller som i Gardenparty där dansen inspirerades av konstnären Tomas Ferms stora vita kubistiska skulpturer.

En tredje väg är att placera dans i nya miljöer, nya sammanhang, inomhus såväl som utomhus. Detta har skett i samband med festivaler, mässor och invigningar av nya lokaler, exempelvis invigningen av Hotell 11 och Leonardo da Vinci utställningen i Göteborg eller under Kulturnatta-96 då sex klättrare framförde en koreografi hängande uppifrån Konstmuseets tak.

Eva Ingemarsson arbetar med stöd från Statens Kulturråd och Göteborgs Kommun. Hon har vid ett flertal tillfällen tilldelats stipendier från bland annat Göteborgs kulturnämnd, Sällskapet Gnistan och Konstnärsnämnden.

Uppsättningar:


Sök